středa 9. listopadu 2016

FENRIR














autor: Hella S. Haasse

          Hélène Serafia Haasse (2. února 1918, Batavia - 29. září 2011, Amsterdam) byla nizozemská spisovatelka, která patřila k jedné z nejvíce čtených nizozemských autorek v zahraničí. Za svůj život napsala téměř sedmdesát knih, mimo jiné novelu Oeroeg (Černé jezero, 2014) a Heren van de thee (Páni čajových plantáží, 2003).( zdroj :  https://cs.wikipedia.org/wiki/Hella_S._Haasse )




 Tuto knihu jsem si koupila letos na knižním festivalu v Nizozemí. Upřimně řečeno mne na první pohled zaujala černobílá obálka a( už je to tady zase) strom. Stromy mám moc ráda :-)

 Od této autorky to byla má první kniha, která jak už jsem psala, mne upoutala svou krásnou obálkou a také anotací, protože se celý příběh odehrává v Belgických Ardenách, místo s nádhernou přírodou a kde můj syn strávil před dvěma lety týden se školou.

 A teď už něco k samotnému příběhu.

Slavná pianistka Edith Waldschade má v Ardenách soukromou farmu a co je zajímavější, na své farmě má 3 vlky, Roo, Luut a Wala. Edith je bezdětná a v domě na farmě Breidablick s ní společně žije i její sestra Gerda s manžellem a pubertální dcerou Siv.
Ti nemají Edithiny vlky moc v lásce a nejraději by se jich zbavili.
 Edith píše dopisy svému příteli Johnovi, který je zároveň i kolegou a se kterým občas hraje a vystupuje. V dopisech mu líčí své pocity a popisuje co vše se na farmě Breidablick děje.

Matthias je mladý žurnalista , který se hodně zajímá o vlky a jeho snem je napsat encyklopedii právě o těchto zvířatech. V novinách si přečte rozhovor s pianistkou Edith Waldschade a z tohoto rozhovoru se doví o tom, že Edith má na své farmě vlky. To ho nadchne  a dokonce se tam vydá se svým bývalým spolužákem ze střední školy Rollem, který tam byl shodou okolností pozván.

 Na farmě se setkají nejen s Edith, ale i se zbytkem její rodiny a také s polobratrem Edith,Erwinem, který se o farmu zajímá. Edith do této chvíle neměla o Erwinovi ani tušení a k srdci ji moc nepřirostl.
 Co vše se na farmě přihodí a jak dopadne Matthiasova návštěva na farmě, to vám samozřemě neprozradím.

 Co vám prozradit můžu je to, že se mi kniha líbila, trochu jsem si musela zvyknout na autorčin styl psaní. Autorka v některých kapitolách píše formou dopisů a jinde používá styl formou divadelního scénáře, ale naštěstí v malé míře. Jako celek se mi kniha četla velice dobře a příběh samotný ,který se dá zařadit k psychologickým románům mne upoutal. 
Určitě se poohlédnu i po dalších knihách od této autorky.
Snad jen  dodám to, že knihu jsem četla v nizozemském jazyce. V ČR tato kniha, pokud se nemýlím nevyšla. A pro ty , kdo neví, co znamená název Fenrir :
zdroj : https://cs.wikipedia.org/wiki/Fenrir

 Fenrir neboli Fenrisulfr je vlk, nejstarší syn Lokiho a obryně Angrbody, který se vyskytuje v severské mytologii. Bohové Fenrira spoutali, jeho osudem však je růst tak dlouho, dokud pouta nepovolí, a poté za Ragnaröku spolknout Ódina. V té době bude totiž tak obrovský, že když otevře tlamu, jeho horní čelist se dotkne nebes zatímco dolní čelist se bude dotýkat země. Fenrir bude zabit Vídarem, synem Ódina, jež jej podle různých zdrojů buď bodne do srdce, nebo roztrhne jeho čelisti.

Přeji vám krásný zbytek dne a budu se těšit na vaše komentáře :-)

4 komentáře:

  1. To je rozhdoně zajímavá kniha! Nic podbného jsem ještě nečetla!
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja jsem tento styl take cetla poprve, dokonce bych tuto knihu zaradila mezi takove krimi novely :-)Mej se krasne Katy :-)

      Vymazat
  2. Odpovědi
    1. Ahoj Sarko :-)Zajimava byla,ale zrovna tento styl psani nevyhledavam, ale urcite bych od autorky chtela jeste neco zkusit :-)Preji krasny den :-)

      Vymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.