sobota 3. prosince 2016

Sůl moře

 anotace ( z databaze knih ) : 

 V roce 1945 se druhá světová válka chýlila ke svému konci a poblíž Východního Pruska se tisíce uprchlíků vydalo na pouť za svobodou a většina z nich měla co skrývat. Mezi nimi i Joana, Emilia a Florian, jejichž cesty se zkřížily na lodi, která slibovala spásu. Jmenovala se Wilhelm Gustloff. Donuceni okolnostmi drží při sobě, ale když se svoboda zdá na dosah, udeří tragédie. V tu chvíli je naprosto jedno, které jste národnosti a kultury či jaký je váš společenský status. Všech deset tisíc lidí na palubě bojuje za jedinou věc: chtějí přežít.

Autorka knihy V šedých tónech se vrací do dob druhé světové války se svým novým románem, jenž vrhá světlo na jednu z nejhorších – přesto téměř neznámých – válečných tragédií.

Tato kniha byla pro mne druhým setkáním s autorkou Rutou Sepetys a musím říct, že opět velice příjemným. Její styl psaní mne zaujal už při čtení knihy " V šedých tónech", kterou mimochodem také velice
doporučuji k přečtení. Autorka mne v obou případech dokázala při čtení do příběhu vtáhnout tak, že vám připadá, že ho nečtete, ale prožíváte. A to já na knihách miluji, prožívat ty emoce spolu s hrdiny. A v této knize bylo emocí opravdu víc než dost.

Příběh je výprávěn čtyřmi mladými lidmi.Polské divky Emily, litevské zdravotní sestry Joany, pruského chlapce Floriana  a německého námořníka Alfreda.
 Každý z nich mluví jiným jazykem, každý z nich má své tajemství, ale všichni čtyři mají stejný cíl. Tím cílem je dostat se na bývalou výletní loď Wilhelm Gustloff.

Hned na začátku vyprávění se ocitnete uprostřed útěku těchto mladých hrdinů.Utíkají, aby se dostali do bezpečí.
Hned od první stránky vycítíte napětí , strach, stres, úzkost,které vás provází v podstatě po celou dobu čtení.
Emilie, Joana a Florian se potkají hned na začátku tohoto příběhu. S Alfredem se setkají až později.
Každá kapitola je vyprávěna jedním z nich. Kapitoly jsou opravdu krátké, většinou na dvě, tři stránky. To má své výhody i nevýhody. Výhodou je to, že se čte kniha opravdu rychle. Nevýhodou pro mne trochu ze začátku  bylo, že jsem přeskakovala rychle z jednoho charakteru na druhý, ale na tento styl jsem si velice rychle zvykla a na konec to dodávalo knize své kouzlo.


 Během útěku na cestě k lodi, která je má zachránit a dovést do bezpečí, prožívají tito mladí lidé nelehké chvíle a vám kolikrát přeběhne mráz po zádech.
 I přesto narazíte v knize na chvilky, kdy se usmějete, těchto momentů sice moc není, ale jsou tam. A díky těchto chvilek, kdy se mi na tváři mezi slzami objevil i úsměv, musím napsat, že je to nádherný i když smutný příběh.
 Příběh, jako tolik jiných psaných o druhé světové válce a přesto tak jiný. A i když to byla velká tragédie , myslím si, že hodně lidí se o ní dozvěděli až z této knížky. Stejně tak, jako já.
  Proto je dobře, že se píšou knihy, jako je tato. Je dobře, že se píšou a je dobře, že se čtou. Já vám tuto knihu rozhodně doporučuji.
Jestli jste tuto knihu už četli, napište mi, jak se líbila vám. Těším se na vaše komentáře a přeji všem krásný víkend, Jana :-)

9 komentářů:

  1. Jedna nadšenjěší recenze vedle druhé. Já chvilku přemýšlela, zdali má smysl si knihu přečíst, ale když to u všech čtu asi to nevydržím :D
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za mne teda urcite za precteni stoji :-)Tak jestli se rozhodnes si ji precist, tak at se libi :-)

      Vymazat
  2. Knížku už mám také doma a chystám se na ni. Strašně se těším a jsem zvědavá, jak se mi bude líbit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se rozhodne tesim na recenzi a na tvuj nazor :-)

      Vymazat
  3. Knihu jsem kupovala mamce, protože jí chtěla. A říkala, že se jí líbila, ale nejlepší byl až konec...

    OdpovědětVymazat
  4. Na tento příběh si také brousím drápky, takže jsem velice zvědavá :)

    OdpovědětVymazat
  5. Na tuto knížku mám rozhodně zálusk. Přeji mnoho krásného v Novém roce, Jani :)

    OdpovědětVymazat
  6. Právě ji čtu a bude opravdu dobrá!

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.